PECULIARITIES OF USING ERP- AND CRM-SYSTEMS FOR AUTOMATION OF ENTERPRISE MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.35433/ISSN2410-3748-2022-1(30)-7Keywords:
information systems, ERP, CRM, automation, innovation management.Abstract
This publication is devoted to the problem of informatization and automation of management at the enterprise. The study found that the use of innovative systems is becoming increasingly popular in the Ukrainian market. Automation plays a crucial role in ensuring the growth of efficiency indicators of economic activity, but among domestic enterprises, there is a problem in choosing the use of a particular information system. This article describes the main advantages and disadvantages of ERP and CRM systems. Approaches to definitions are defined, and the concepts of ERP and CRM as methodologies of effective resource planning and system of automation of interaction with clients are revealed. A comparative analysis of ERP and CRM systems is carried out. The main functions of CRM systems are studied, among which: are the formation of a single information client base; working time management; optimization of communications within the company; sales planning. The place of the customer in the customer relationship management system is determined. The main modules of the ERP system are analyzed, namely: finance, personnel, sales, procurement, production, logistics, service, research and development, and assets. A detailed description of the functional solution when using the resource management system is given. The main tools of ERP and CRM systems are identified. As a result of the analysis of the modern market of information systems the main suppliers of software products and their weight in the given market segment are defined. A number of software products of ERP and CRM systems popular in Ukraine have been studied. The level of implementation of CRM systems by industry structure is determined. It is established that the maximum result from the implementation of CRM systems is possible only when they are implemented together with the integrated internal ERP system.
References
Lysenko, V.M. & Samsonova, K.V. (2011). Informatyzatsiia v Ukraini: osnovni tendentsii ta problemy [Informatization in Ukraine: main trends and problems]. Naukovi zapysky KNTU, 11, 80-84 [in Ukrainian].
Mozghova, H.V. & Morozov, А.О. & Fomin, O.D. (2017). Vykorystannia CRM-system na ukrainskomu rynku: osoblyvosti ta perspektyvy [The use of CRM-systems in the Ukrainian market: features and prospects]. Рroblemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, 2(58), 89-94 [in Ukrainian].
Site of the organization «APICS». Retrieved from http://www.apics.org/ [in English].
Site of the organization «SAP». Retrieved from https://www.sap.com/cis/insights/what-is-erp.html [in English].
Vyshemirskaya, S.V. (2012). Kompiuterni informatsiini systemy i tekhnolohii [Computer Information Systems and Technologies]. Kherson: Khersonskyi natsionalnyi tekhnichnyi universytet [in Ukrainian].
Sait zhurnalu «LiveBusiness» [Site of journal «LiveBusiness»]. Retrieved from https://www.livebusiness.com.ua/tool/135 [in Ukrainian].
Hanushchak-Efimenko, L.M. (2017) CRM-systema yak efektyvnyi instrument rozvytku hotelnoho biznesu v Ukraini [CRM-system as an effective tool for hotel business development in Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu. Seriia: Ekonomichni nauky, 4, 51-56 [in Ukrainian].
Sait orhanizatsii «Bitriks 24» [Site of the organization «Bitrix 24»]. Retrieved from https://www.bitrix24.ua/crmresearch2020/ [in English].
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).