MODERN CONCEPTS OF MARKETING MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.35433/ISSN2410-3748-2024-2(35)-8Keywords:
marketing, management, marketing management, concepts of marketing management, effectiveness of marketing managementAbstract
The article analyzes and summarizes the theoretical foundations of modern concepts of marketing management in enterprises, considering the latest management trends. Recent scientific studies on the implementation of marketing management systems in Ukrainian enterprises are reviewed. The necessity of understanding the sequence of the marketing management process in modern Ukrainian companies is identified. The article explores current interpretations of the term "marketing management" and separately analyzes the concepts of "marketing" and "management" for a deeper understanding of the essence of "marketing management." It confirms that the marketing management system is the foundation of a company's effective operations, impacting its competitiveness and determining directions for further development.
A detailed analysis of modern marketing management concepts is conducted, including "customer orientation," "digital marketing," "content marketing," "omnichannel marketing," "influencer marketing," and "green marketing." The article also identifies contemporary tools and principles for their application in marketing management as methods and means of management within the enterprise. The main elements of the enterprise's marketing management system are examined, and the interconnection between management, marketing, and marketing management functions in the enterprise's business activities is established. It is demonstrated that the application of marketing management today facilitates the realization of internal reserves for enterprise growth and development and simplifies the organizational structure. Furthermore, it confirms that the marketing management system is the foundation for efficient operation, impacting competitiveness, efficiency, and setting the strategic directions for development under current economic conditions.
References
Borysenko O., Shevchenko A., Fisun Yu., Krapko O. (2022.) Marketynhovyi menedzhment: navch. posibnyk. K.: NAU, 204 s.
Vozna L., Bosak O. (2017) Teoretychni aspekty marketynhovoho menedzhmentu yak element upravlinnia finansovoiu ustanovoiu. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Vypusk 19. URL: http://global-national.in.ua/archive/19-2017/31.pdf
Ilchenko T. (2019) Vprovadzhennia marketynhovoho menedzhmentu na pidpryiemstvi: problemy teorii ta praktyky. Skhidna Yevropa : Ekonomika, biznes ta upravlinnia. Vyp. 1(18). S. 115–121.
Kovshova I. (2018) Marketynhovyi menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka: monohrafiia. Vydavnytstvo FOP Vyshemyrskyi V. S., 516 s.
Kotler F. (2021) Marketynh vid A do Ya. 80 kontseptsii, yaki varto znaty kozhnomu menedzheru; per. z anhl. Oleksii Sipihin. Kyiv: Alpina Pablisher, 251 s.
Pacheva N., Podzihun S. (2022) Orhanizatsiia marketynhovoho menedzhmentu v systemi upravlinnia pidpryiemstvom ekonomika ta suspilstvo Vypusk №38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1279/1233/
Petrunia V., Petrunia Yu. (2021) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu: navch. posib.; Un-t myt. spravy ta finansiv. Dnipro: Un-t myt. spravy ta finansiv, 104 s.
Poita I., Mosiichuk I., Hurenko A., Perelyhin M. (2022) Rol stratehii v upravlinni marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Seriia: Ekonomichni nauky. Vyp. 2. URL: http://eui.zu.edu.ua/issue/view/16082
Sydoruk Yu. (2022) Marketynhovyi menedzhment na pidpryiemstvi: teoretychni zasady. Efektyvna ekonomika №5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/
Chaika I. (2017) Suchasna kontseptsiia marketynhovoho upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva. Ekonomichnyi analiz. Tom 27 №1. S. 257- 262.
Mudra M., Tszin Ts. (2023) Suchasni tekhnolohii formuvannia stratehii marketynhovoho menedzhmentu pidpryiemstv yak imperatyv yikh innovatsiinoho rozvytku. Prostorovyi rozvytok. URL: http://spd.knuba.edu.ua/article/view/286396
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).