THE ROLE OF STRATEGIES IN THE ENTERPRISE’S MANAGEMENT OF MARKETING ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.35433/ISSN2410-3748-2022-2(31)-8Keywords:
marketing, strategy, marketing strategy, management in marketing, marketing budgetAbstract
Understanding and using the concept of marketing strategy in business management is an integral part of effective entrepreneurial activity. In these conditions, the marketing strategy is more relevant than ever for enterprises whose goal today is not just to make a profit, but to maintain competitiveness. The article covers the theoretical aspects of developing a marketing strategy and its role in marketing management at an enterprise in modern business conditions. It has been proven that in the formation of an enterprise marketing activities’ management effective system the marketing service plays a leading role and occupies one of the main places in the organizational structure and, together with other functional divisions, create a single integrated process aimed at satisfying consumer requests and obtaining profit on this basis. The main development and implementation stages of an the enterprise effective and efficient marketing strategy are highlighted. It was found that the level of the marketing strategy effectiveness and flexibility largely depends on how quickly the company adapts to changes in the external environment and uses its internal potential and the capabilities of the chosen organizational structure. The content of the article reveals the trend of formation and implementation of the strategic component of marketing management at enterprises, which nowadays is increasingly expanding, but all its forms are not yet used to the full extent, and are often carried out chaotically, unsystematically or insufficiently qualified. The understanding of the role of marketing strategy for the development of entrepreneurial activity as a prerequisite for ensuring the competitiveness of the enterprise, its adaptation to constant changes in the external environment and market conditions, the stability of business conditions and, thereby, increasing the level of competitiveness,
is defined.
References
Global Marketing: Strategies, Definition, Issues, Example [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.cleverism.com/global-marketing-strategies/. [in English]
Balabanova L.V. (2010) Upravlinnia marketynhovym potentsialom pidpryiemstva [Management of the marketing potential of the enterprise]. Kiev:VD “Profesional”, 288 (in Ukrainian)
Huzenko H.M. (2017) Upravlinnia ta vdoskonalennia marketynhovoi diialnosti na pidpryiemstvi [Management and improvement of marketing activities at the enterprise ]. Ekonomika i suspilstvo, # 12. S. 227–234. (in Ukrainian)
Kovbas I.M. (2015) Formuvannia systemy upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva [Formation of the management system of marketing activities of the enterprise]. Stalyi rozvytok ekonomiky, # 3. S. 260–267. (in Ukrainian)
Konopliannykova M.A. (2017) Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu: poniattia, pryntsypy, pidkhody [Management of marketing activities: concepts, principles, approaches.]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, #17. S. 332–336. (in Ukrainian)
Kraus K.M. (2013) Upravlinnia marketynhom maloho torhovelnoho biznesu: kontseptsii, orhanizatsiia, dominanty rozvytku [Management of marketing of small commercial business: concepts, organization, developmental domains]. Poltava : Dyvosvit, 163. (in Ukrainian)
Melenchuk Yu.T. (2015) Teoretyko-metodychni pidkhody do otsinky efektyvnosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv [Theoretical and methodological approaches to evaluating the effectiveness of marketing activities of enterprises ]. Tekhnologicheskyi audyt i rezervy proizvodstva, # 1(6). S. 18–21. (in Ukrainian)
Tiukha I. V., Mozolenko M.S. (2016) Osoblyvosti upravlinnia marketynhom na pidpryiemstvi pry zdiisnenni zovnishnoekonomichnoi diialnosti [Peculiarities of marketing management at the enterprise during the implementation of foreign economic activity ]. Efektyvna ekonomika, # 1. S. 36-42.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).