IMMERSIVE TECHNOLOGIES AS A TOOL OF INNOVATIVE MARKETING IN THE FIELD OF BUSINESS ORGANIZATION
DOI:
https://doi.org/10.35433/ISSN2410-3748-2021-2(29)-8Keywords:
Enterprise, business, immersive technologies, management system, marketing, economic effect, competitiveness.Abstract
The permeability of all spheres of both economic activity and human life with digital technologies encourages the search for new marketing ideas necessary for the implementation of the product (goods, works and services). Today's consumer has become more demanding both to the product itself and to the ways of presenting it. Immersive technologies are becoming one of the tools that contribute to the formation of competitive advantages, especially the organization of business in the field of entertainment, as one of the areas of additional income in the field of hotel and restaurant services and marketing activities of enterprises. Digital transformation leads to the search for new initiatives that will be a tool to meet customer needs and a way to reach wider market segments. The process of digitalization must first be integrated into the economy of the whole state and the enterprise as a whole, and in all processes of production of goods, works and services. Digital-transformation of domestic enterprises will help to obtain additional competitive advantages both in the domestic market and in the international market. The formation of competitive advantages is associated not only with the maximum involvement of digital technologies in business. It is important to choose such technologies that will be most effective in the implementation of a particular type of enterprise, under certain conditions and in a particular environment.
The expediency of using immersive technologies as a marketing tool is undeniable. However, in addition to tools, immersive technologies are important as a means of education, a separate milestone in the field of entertainment, a means of psychological influence and more. That is, the impact of this tool on the level of competitiveness of the enterprise in the environment of the demanding consumer is manifested: in the form of reducing the cost of attracting the client; active covert promotion through their use; improving the quality of the presented product (goods, works, services); ensuring the elasticity of the enterprise to the needs and requirements of consumers; the transition of the enterprise to an innovative type of development and active digitalization.
References
Імерсивні технології в роботі бібліотек для дітей : метод. лист / Нац. б-ка України для дітей ; уклад. Т. М. Кузілова. Київ, 2021. 20 с.
Доповнена реальність і розваги: як технологія змінює світ? InnoTECH Ukraine. URL: https://innotech.ua/uk/news/dopolnennaya-realnost-i-razvlecheniya-kak-tehnologiya-menyaet-rinok (Дата звернення: 10.11.2021 р.)
В чем разница между VR и AR? Тренды. Индустрия 4,0.URL: https://trends.rbc.ru/trends/industry/5db179279a79472d7aa9e58a (Дата звернення: 11.11.2021 р.)
Що таке змішана реальність і як ця технологія допоможе рятувати иття людей. Microsoft. URL: https://nv.ua/ukr/project/smart-okulyari-hololens-2-vid-microsoft-dopomagayut-medikam-ryatuvati-zhittya-podrobici-50150051.html (Дата звернення: 12.11.2021 р.)
Года М. Змішана реальність: як технології вже сьогодні змінюють бізнес. 24Техно. URL: https://tech.24tv.ua/zmishana-realnist-yak-tehnologiyi-vzhe-sogodni-novini-tehnologiy_n1578662 (Дата звернення: 12.11.2021 р.)
Мартинюк, О., Корольов, І. (2020). Тенденції розвитку VR, AR та MR-технологій у сучасному бізнесі. Економіка та суспільство, 2020. №22. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-85
Anouk de Regt A, Barnes S J. V-Commerce in Retail: Nature and Potential Impact, in Augmented Reality and Virtual Reality: The Power of AR and VR Business, Progress in IS, in: M. Claudia tom Dieck & Timothy Jung (ed.), Augmented Reality and Virtual RealitySpringer; 2019. p. 17-23. , pages 17-25
Molnár G, Sik D. Smart devices, Samrt environments, samrt students – A review on eductional opportunities in virtual and augmented reality learning environmnets. In: proceedings of 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications – CogInfoCom. 2019. p. 495-498.
Fahmi Bellalouna .The Augmented Reality Technology as Enabler for the Digitization of Industrial Business Processes: Case Studies. Procedia CIRP. Volume 98, 2021, Pages 400-405.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Валентина Фостолович, Тетяна Боцян
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).