EVALUATION OF THE EFFICIENCY OF FRANCHISING IN THE HOTEL BUSINESS
DOI:
https://doi.org/10.35433/ISSN2410-3748-2021-2(29)-5Keywords:
hotel, franchising, hotel business, management, efficiency, pandemic.Abstract
The development of tourism is inextricably linked with the effective functioning of accommodation facilities, which in many countries form a significant share of gross domestic product. The hotel complex of Ukraine needs development and significant investment resources for reconstruction and bringing to international standards. Franchising can become an effective and efficient mechanism for conducting hotel business, which will reduce the risk of business activities, optimize investment, increase the level of hospitality services. The article analyzes the conceptual approaches to the organization of hotel business on a franchise basis in the Ukrainian market, explores the essence and mechanism of business processes on a franchise basis, outlines the economic relations between participants in such relations, identifies advantages and disadvantages of franchising for participants: franchisor and franchisees.
In order to assess the effectiveness of opening hotels under franchise agreements, in addition to financial indicators based on discount estimates, it is necessary to take into account the additional benefits that franchisees will receive from consulting services of the franchisor, such as concessional lending, rent, transfer of contracts with suppliers and contractors. reduction of the period of reaching full capacity, transfer of the established business practice, etc. It is the transfer of an efficient business model that will reduce operational risks and guarantee high economic performance.
The state and prospects of hotel activities in the conditions of activity restriction due to the COVID-19 pandemic are also considered. Crisis conditions of economic activity always give impetus to new ideas and development of new services. The vectors of further development are the informatization of most technological operations in the industry, and the optimization of operating costs, the formation of a new product, such as renting office space for business people who are ready to work and relax at the same time.
References
Про франчайзинг. Офіційний сайт FRANCHISE GROUP. URL : https://franchisegroup.com.ua/about-company/franchising/ (дата звернення 15.12.2020).
Економічна статистика / Національні рахунки. Офіційний сайт Державного комітету статистики України. URL : https://ukrstat. org/uk/operativ/menu/menu_u/nac_r.htm (дата звернення 30.09.2021).
Мальська М. П. Управління сферою готельного господарства: теорія та практика: підручник / М. П. Мальська, В. Л. Кізима, І. З. Жук. – Київ: Центр учбової літератури, 2017. – 336 с.
Мальська М. П., Пандяк І. Г. Готельний бізнес: теорія та практика. Підручник. 2- вид. перероб. та доп. / М. П.Мальська, І. Г. Пандяк. – Київ : Центр учбової літератури, 2012. – 472 с.
Мунін Г.Б., Змійов А.О., Зінов’єв Г.О., Самарцев Є.В., Гаца О.О., Максимець К.П., Роглєв Х.Й. Управління сучасним готельним комплексом: Навч. посіб. / За ред. д.е.н., професора Дорогунцова С.І.– К.: Ліра,К, 2005. – 520 с.
Побоченко Л. М. Розвиток франчайзингового бізнесу в країнах Європи. Стратегія розвитку України. 2016. № 1. С. 57-64. URL :: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sru_2016_1_13.
Кравчук Н. В. Концепція побудови ефективної бізнес-моделі франчайзингу / Наталія Кравчук, Ольга Білоус, Надія Синькевич // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2019. — Том 60. — № 5. — С. 40–46.
Стеців І. С., Стеців І. І. Франшиза в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. Т. 1. № 1. 2019. С. 130-135.
Чорій М. В. Ефективність франчайзингу як форми організації ресторанного бізнесу. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку : збірник наукових праць. – 2016. – № 851. – С. 118–127.
Ткач, В. О. Хомич, Г. М. Аналіз розвитку готельно-ресторанного бізнесу на умовах франчайзингу в Україні. Вісник Академії митної служби України. Серія: “Економіка”, № 1 (49), 2013. – С. 134 – 142.
Всеукраїнська громадська організація Федерація розвитку франчайзингу, гостинності та інфраструктури. URL : http://fdf.org.ua/about-franchise/kodeks-etiki-franchajzingu (дата звернення 15.05.2020).
Нікольчук Ю. М. Готельно-ресторанний бізнес: сучасний стан, фінансове забезпечення, інвестиційна привабливість та перспективи подальшого розвитку в Україні. Бізнес Інформ. 2020. №5. C. 218–226.
Свистун Л. А. Схеми фінансування девелоперських проектів на ринку нерухомості України. Економіка і регіон. 2013. № 5 (42). С. 139-148.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Світлана Павлова, Анастасія Зайчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
a) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).